Slowfood, czyli żyj zdrowo!

Organiczne jedzenie, zdrowe zamienniki, naturalne kosmetyki

Miesiąc: Czerwiec 2019

Dlaczego warto jeść kaszę orkiszową?

Z ziaren orkiszu tworzy się mnóstwo artykułów, jakie mają mnóstwo wartości pro zdrowotnych. Jednym spośród takich artykułów jest kasza orkiszowa, coraz powszechniej stosowana w kuchni. Można ją teraz zakupić prawie w każdym sklepie, natomiast pomimo iż jest droższa od innych, wciąż nie odstrasza wielu osób do jej kupowania. Jakie wartości oraz wykorzystanie ma kasza orkiszowa, oraz czemu należałoby ją stosować w kuchni?

Kasza orkiszowa

Orkisz jest starą formą pszenicy zapomnianą na mnóstwo dziesięcioleci, jaka nie została poddana przeróbkom, więc uchodzi za znacznie lepsze ziarno aniżeli pszenica normalna. Teraz znów rozpoczyna się uprawa orkiszu ze względu na rosnące zaciekawienie żywnością prozdrowotną. Kasza orkiszowa pobudza oraz podgrzewa nasz system pokarmowy, szczególnie żołądek oraz śledzionę. Orkisz ma działanie czyszczące. Są dwa typy kaszy orkiszowej. Kasza mała, jaka doskonale nadaje się do deserów oraz ciast i kasza duża do dań oraz zup. Kasza orkiszowa poprawia trawienie, umożliwia zmniejszyć poziom cholesterolu we krwi, przeciwdziała powstaniu osadów żółciowych. Kleik orkiszowy niejednokrotnie serwowany jest chorym w szpitalach po operacjach i cierpiącym na laksację. Zawiera białko oraz witaminę E. Jest zarzewiem witamin z klasy B, PP i elementów mineralnych takich jak żelazo, potas, wapno, selen, miedź oraz cynk. Na rynku pojawiło się mnóstwo artykułów zawierających orkisz.

Kasza orkiszowa – wartości

Kasza orkiszowa jest wytwarzana z określonych rodzajów pszenicy, jakie nie są zmieniane genetycznie, tymczasem powłoka, wraz z jaką jest zbierane przeciwdziała przedostawaniu się do ziarna zabrudzeń. Wraz z modą na orkisz pojawiły się także kopie orkiszowe, więc należałoby pamiętać, iż prawidłowe formy orkiszu to Schwabenkorn, Steiners Roter Tiroler, Frankenkorn (Altgold x Rouquin), Oberkulmer Rotkorn i Ostro. Aby mieć gwarancję, iż zakupiony artykuł ma poszukiwane poprzez nas wartości należy poszukiwać na etykiecie danych o tychże właśnie grupach zboża. Kasza orkiszowa ma kaloryczność analogiczną do pozostałych kasz.

Orkisz a nietolerancje żywnościowe

Z racji na obecność glutenu, artykuły orkiszowe nie nadają się dla osób chorych na celiakię lub nadwrażliwość na gluten. W wypadku uczulenia na pszenicę też należy zachować uwagę przy sięganiu po orkisz (niewątpliwie zawsze dochodzi indywidualna tolerancja, dlatego ważna być mniej bądź bardziej podatnym na to ziarno). Pojawiają się też określone ogłoszenia o doskonałym tolerowaniu orkiszu poprzez osoby cierpiące na celiakię, jednakże nie jest to zasadą. Gdy pojawiają się wątpliwości, czy stan zdrowia pozwoli na wprowadzenie orkiszu do diety, należy skonsultować to z lekarzem.

Woda kokosowa – niezwykły napój

Kokosy goszczą w naszych sklepach coraz częściej jako egzotyczne produkty, które są nowością oferującą wiele właściwości odżywczych. Woda kokosowa także zaczyna pojawiać się na półkach jako szybki i gaszący pragnienie napój, który może dać nam więcej korzyści niż samo ochłodzenie.

Obecnie słyszy się, że taką wodę polecają znane osoby: gwiazdy filmowe, piosenkarze, sportowcy. Można więc odnieść wrażenie, że to produkt przereklamowany i tak naprawdę nie posiadający aż tak imponujących cech, a jego zalety są mocno naciągane. Czy jednak na pewno?

Wyjątkowy skład

Woda z kokosa obfituje w wiele witamin (B1, B2, B3, B5, B6, C) oraz pierwiastki takie jak potas, magnez, wapń czy fosfor. Jej poziom elektrolitów jest prawie taki sam jak ten w osoczu naszej krwi, co czyni napój jeszcze lepiej działającym na nasze samopoczucie. Co więcej, taka woda nie posiada w sobie tłuszczu, w przeciwieństwie do mleczka kokosowego, z którym nie można jej mylić.

Niezwykłe właściwości

Woda kokosowa świetnie nawadnia organizm i pozwala poczuć się lepiej, nawet w bardzo upalny dzień – z powodzeniem zastępuje ochładzające napoje. Natomiast zawarte w niej składniki przyczyniają się do utrzymania w zdrowiu układu nerwowego i poprawie stanu włosów i paznokci, a także kości i zębów, kompleksowo je wzmacniając. Wspomaga koncentrację i eliminuje skurcze mięśni. Dzięki wodzie kokosowej utrzymany zostaje prawidłowy rytm serca, a procesy starzenia zostają opóźnione. Mówi się zatem, że ma ona właściwości odmładzające i poprawiające urodę. Chociażby w tego powodu oprócz dostarczania jej do wewnątrz można to robić także od zewnątrz – istnieją kremy z jej dodatkiem, które zazwyczaj są silnie przeciwstarzeniowe i odżywcze.

Odpowiednia dla każdego

Osoby, które chcą zdrowiej się odżywiać i próbować egzotycznych produktów, to nie jedyna grupa sięgająca po wodę z kokosa. Także pragnący schudnąć mogą bez obaw zdecydować się na jej zakup, gdyż jest ona niskokaloryczna.

Woda kokosowa, nazywana także naturalnym izotonikiem, pomaga też sportowcom po dużym wysiłku i dostarcza im niezbędnych elektrolitów. Jej wybór po treningu stanowi lepszą opcję niż słodzone napoje.

Mamy mogą także spokojnie podawać ją dzieciom, nawet tym najmłodszym, gdyż może ona wspomóc ich odporność, a także wyeliminować bakterie i wirusy, a jako że jest antyalergiczna, jej przyjmowanie jest bezpieczne.

Woda kokosowa ze względu na swoje właściwości przez niektórych nazywana jest najzdrowszym płynem na świecie, co zdecydowanie zachęca do jej spróbowania. Dla wielu osób staje się jednym z ulubionych produktów i dodawana jest do różnych posiłków, warto więc sprawdzić, czy nie przypadnie nam do gustu.

 

Popraw swoje zdrowie i samopoczucie

Może to brzmieć jak wyświechtany frazes lub pusty slogan, ale nie warto lekceważyć tego prostego przesłania. Jedząc, powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych. W przeciwnym wypadku pojawią się różnego rodzaju niedobory, które mogą prowadzić do pojawienia się mniej lub bardziej poważnych schorzeń i dolegliwości. Chcąc wspomóc pracę swojego organizmu i zadbać o swoje zdrowie, warto odwiedzić sklep ze zdrową żywnością, w którym znajdziemy wysokiej jakości produkty, mogące dostarczyć nam wartościowych składników odżywczych.

Zdrowe jedzenie nie musi być nudne i monotonne!

Chcąc się zdrowo odżywiać, warto otworzyć się na kuchenne eksperymenty. W ten sposób poznasz wiele ciekawych smaków i odkryjesz połączenia, o których wcześniej nie słyszałeś. Odwiedzając sklep ze zdrową żywnością, szukaj nowości, kupuj produkty, które cię zainteresują. Może w ten sposób poznasz jakieś ciekawe owoce lub warzywa, których do tej pory nie miałeś okazji spróbować? Pamiętaj, że gotowanie ma być zabawą, a jedzone przez ciebie posiłki, powinny ci sprawiać przyjemność. 

Aby poprawić swoje samopoczucie i działać pro zdrowotnie, warto unikać pewnych rzeczy. Przede wszystkim:

  • nadmiaru soli, która negatywnie wpływa na nasze ciśnienie,
  • ciężkostrawnych, tłustych i smażonych potraw,
  • używek,
  • dużych ilości czerwonego mięsa,
  • słodyczy,
  • kolorowych napojów,
  • wysokoprzetworzonej żywności,
  • podjadania.

Zamiast tego, starajmy się:

  • pić duże ilości wody i zielonej herbaty,
  • używać przypraw, poprawiających przemianę materii i wspomagających układ trawienny,
  • gotować na parze, grillować lub smażyć bez dodatku tłuszczu,
  • jeść dużo warzyw i owoców,
  • dbać o to, by nasz jadłospis był urozmaicony,
  • wybierać wysokiej jakości, wartościowe produkty.

Zadbaj o siebie

Sklep ze zdrową żywnością może stać się początkiem twojej przygody ze zdrowym odżywianiem i zmianą swojego stylu życia. Mając do dyspozycji różnego rodzaju ekologiczne i zdrowe artykuły spożywcze, możesz przygotowywać smaczne i wartościowe posiłki. W zależności od twoich umiejętności i czasu, możesz samemu piec chleb lub robić makarony. Możesz zadowolić się robieniem prostych zup i sosów. Wszystko zależy od ciebie! Ważne, aby powoli zmieniać swoje nawyki żywieniowe i dbać o to, by jadłospis był odpowiednio zbilansowany. Korzystajmy z sezonowych, świeżych produktów. Są one bogate w potrzebne nam substancje odżywcze. Sklep ze zdrową żywnością może być naszym sprzymierzeńcem również wtedy, kiedy nie mamy czasu na gotowanie. Obecnie bez problemu kupimy smaczne i wartościowe posiłki, które można przygotować w kilkanaście minut. 

 

Kopiowanie treści serwisu zabronione © 2019 Slowfood, czyli żyj zdrowo!